Sebagaimana yang kita ketahui bahawa Islam adalah agama yang paling
lengkap meliputi soal yang berhubung kait dengan ibadah, muamalat,
munakahat dan jenayah. Para Fuqaha telah menyusun secara terperinci
berdasarkan dalil dan hujjah mengikut 4 bahagian sebagaimana yang telah
dinyatakan di atas.
UNDANG-UNDANG JENAYAH SYAR'IYAH
Undang-undang
jenayah syar'iyah atau Kanun Jinayah Syar'iyah ialah undang-undang
syarak yang bersabit dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh
seseorang yang boleh didakwa di bawah kes jenayah syar'iyah.
PENGERTIAN JENAYAH
Melakukan sesuatu perkara yang ditegah oleh Allah S.W.T atau meninggalkan sesuatu perkara yang disuruh olehNya.
PENGERTIAN JENAYAH MENURUT FUQAHA
Jenayah
menurut fuqaha ialah perbuatan atau perilaku yang jahat yang dilakukan
oleh seseorang untuk mencerobohi atau mencabul kehormatan jiwa atau
tubuh badan seseorang yang lain dengan sengaja.
HUKUM-HUKUM JENAYAH ISLAM
Hukum-hukum jenayah Islam terbahagi kepada tiga bahagian:
a. Hukum Qisas
b. Hukum Hudud
c. Hukum Ta'zir
PENGERTIAN QISAS
Qisas
dari sudut bahasa bermaksud memotong. Manakala dari sudut syara' ialah
hukuman balas bagi kesalahan membunuh dibalas dengan bunuh,
menghilangkan salah satu dari anggota orang lain atau melukakannya atau
mencederakannya di balas dengan hukuman mengikut jenis kesalahan yang
dilakukannya.
Firman Allah S.W.T:
"Wahai orang-orang yang
beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman qisas (balasan yang
seimbang) dalam perkara orang mati dibunuh" ( Surah al-Baqarah :178)
"Dan
di dalam hukuman qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu wahai
orang-orang yang berakal fikiran supaya kamu bertakwa" ( Surah
al-Baqarah:179)
JENIS JENAYAH QISAS
Kesalahan-kesalahan yang diwajibkan hukuman qisas ialah:
Membunuh dengan sengaja (Dengan niat membunuh dan dengan senjata yang boleh membunuh pada adatnya).
Menghilangkan atau mencederakan anggota tubuh badan dengan sengaja seperti mata, hidung, telinga dan sebagainya.
Melukakan orang lain dengan sengaja.
HUKUMAN TERHADAP KESALAHAN QISAS.
Mengikut
Hukum Islam, qisas hendaklah dilakukan terhadap penjenayah dengan
hukuman yang sama seperti mana dia melakukan kepada mangsanya. Membunuh
dibalas dengan di bunuh, melukakan di balas dengan di lukakan dan
mencederakan di balas dengan mencederakannya.
DIYAT
Diyat ialah denda yang wajib dibayar oleh orang yang melakukan jenayah kerana kesalahan jenayahnya sebagai ganti qisas.
Apabila
keluarga orang yang dibunuh ( Pembunuhan sengaja) atau orang yang
dihilangkan atau dicederakan anggota atau yang dicederakan memaafkan,
maka diganti dengan diat. Hanya waris sahaja yang boleh memaafkan tetapi
bukan pemerintah ).
KADAR DIYAT
Diyat terbahagi kepada 2 jenis:
1. Diyat Mughallazah ( ganti kerugian yang berat )
2. Diyat Mukhaffafah ( ganti kerugian yang ringan )
Diyat Mughallazah adalah satu diyat penuh iaitu 100 ekor unta yang dibayar secara terus (tanpa tangguh) sebagaimana yang berikut:
30 ekor unta berumur 4 tahun
30 ekor unta berumur 3 tahun
40 ekor unta yang sedang bunting
Diyat Mughallazah juga boleh dibayar dengan bayaran-bayaran berikut:
33 ekor unta berumur 4 tahun
33 ekor unta berumur 3 tahun
34 ekor unta yang sedang bunting.
Diyat Mukhaffafh
juga adalah satu diyat penuh iaitu 100 ekor unta yang dibayar secara
beransur-ansur (tangguh)selama 3 tahun dan setiap tempoh masa satu tahun
dibayar 1/3 diyat sebagaimana yang berikut:
20 ekor unta umur 4 tahun
20 ekor unta umur 3 tahun
20 ekor unta betina umur 2 tahun
20 ekor unta jantan umur 2 tahun
20 ekor unta betina umur 1 tahun
Kadar
diyat adalah dikira mengikut bilangan unta dengan harga semasa iaitu
harta yang paling bernilai ketika itu. Kadar penuh untuk satu diyat
penuh ialah 100 ekor unta. Walau bagaimanapun , para ulama' berpendapat
boleh menggantikan 100 ekor unta dengan harta yang senilai dengannya
pada masa tersebut. Diantaranya ialah:
a. Wang Emas - 1,000 dinar
b. Wang Perak - 10,000 dirham
c. Lembu - 200 ekor
d. Kambing - 2,000 ekor
e. Persalinan - 200 persalinan lengkap.
Kadar
seekor unta misalnya RM4,000 maka jumlah satu diyat penuh ialah RM
400,000. Manakala jika seekor lembu RM2,000 maka satu diyat penuh ialah
RM400,000. Begitulah nilai semasa satu diyat penuh.
Bagi pesalah perempuan diyat mereka adalah separuh dari diat lelaki dan diat hamba adalah separuh dari diyat orang merdeka.
Diyat
Mughallazah di kenakan kepada orang yang membunuh secara sengaja (niat
membunuh dan dengan senjata yang boleh membunuh ) dengan syarat
dimaafkan dan dipersetujui oleh waris orang yang dibunuh. Diyat tersebut
hendaklah dibayar secara tunai tanpa bertangguh atau beransur.
Diyat
Mukhaffafah pula ialah bagi pembunuhan tidak sengaja ( seperti
tertembak rakan yang disangkanya binatang buruan ) atau pembunuhan yang
seperti sengaja ( tidak niat membunuh dan dengan benda yang lazimnya
tidak boleh membunuh ). Boleh dibayar secara beransur-ansur selama 3
tahun.
DIYAT MENGHILANG ATAU MENCEDERAKAN ANGGOTA
Menghilangkan
atau mencederakan anggota tubuh badan dengan sengaja seperti mata,
hidung, telinga dan lain-lain dikenakan qisas sebagaimana kehilangan dan
kadar kecederaan anggota. Tetapi jika orang yang terkena dengan jenayah
tersebut memilih untuk mengganti dengan diyat maka kadarnya adalah
seperti berikut:
100 ekor unta untuk anggota tunggal sepert
terputusnya lidah, hilang akal, menyebabkan lumpuh seluruh badan dan
hilang keupayaan bersetubuh.
50 ekor unta untuk anggota berpasangan seperti dua mata dan lain-lain. Jika kedua-duanya maka diyatnya 100 ekor unta.
33 ekor unta untuk luka yang sampai ke dalam bahagian otak.
33 ekor unta untuk luka yang sampai keselaput kepala.
25 ekor unta untuk anggota yang berpasang yang mempunyai kelopak seperti 4 kelopak mata.
15 ekor unta untuk luka yang sampai ketulang dan mematahkannya sehingga tergeser dari tempatnya.
10 ekor unta bagi luka yang memecah atau mematah tulang.
10 ekor unta untuk anggota yang mempunyai 10 sendi atau bahagian seperti jari tangan dan kaki.
5 ekor unta untuk luka yang menampakkan tulang.
PENGERTIAN HUDUD
Hudud
dari sudut bahasa membawa maksud menahan atau mencegah. Manakala dari
segi istilah ialah keseksaan yang telah ditetapkan oleh nas-nas al-Quran
dan as-Sunnah yang wajib dilaksanakan sebagai hak Allah S.W.T atau
merosakan kepentingan masyarakat umum dan ketenteraman orang ramai iaitu
berzina, menuduh orang berzina, minum arak, memcuri, murtad, merompak
dan memberontak . Kadar hukumannya adalah mandatori dan tidak boleh
dipinda samaada dikurang atau ditambah.
Firman Allah S.W.T:
"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim"(Surah al-Baqarah:229)
JENIS-JENIS JENAYAH HUDUD DAN HUKUMANNYA
Kesalahan-kesalahan yang termasuk dalam hukuman hudud ialah sebagaimana berikut:
a. Zina
Persetubuhan
haram tanpa nikah yang sah antara lelaki dan perempuan. Hukumannya
ialah di rejam sampai mati jika telah berkahwin dan sebat 100 kali jika
pesalah belum pernah berkahwin.
b. Qazaf ( Menuduh berzina )
Melemparkan tuduhan zina tanpa bukti terhadap orang yang baik. Hukumannya ialah 80 kali sebatan.
c. Minum Arak
Minum minuman yang memabukkan dan boleh menghilangkan kewarasan akal. Hukumannya ialah 40 kali sebatan.
d. Mencuri
Mengambil harta orang lain secara senyap atau bersembunyi. Hukumannya adalah potong tangan.
e. Merompak
Mengambil hatra orang lain dengan menggunakan kekerasan, paksaan, ugutan dan ancaman. Hukumannya ialah:
Sekiranya membunuh hendaklah dibunuh.
Sekiranya
hanya merompak sahaja hendaklah dipotong tangan dan kaki secara
bersilang seperti tangan kanan dengan kaki kiri dan seterusnya kaki
kanan dan tangan kiri bagi kesalahan yang seterusnya.
Sekiranya hanya mengganggu ketenteraman awam dendaklah di ta'zir seperti dipenjara dan lain-lain lagi.
f. Murtad
Keluar
dari agama Islam samaada dengan perkataan atau perbuatan. Hukumannya
ialah bunuh ( setelah diberi tempoh untuk bertaubat )
PENGERTIAN TA'ZIR
Ta'zir
dari segi bahasa bererti menolak atau menghalang. Dari segi istilah
ialah hukuman yang dikenakan ke atas orang yang membuat kesalahan dan
maksiat atau orang yang mencuaikan kewajipan yang tidak ditetapkan
hukuman keseksaannya di dalam al-quran dan Hadis atau hukuman yang
dikenakan ke atas orang yang melakukan jenayah yang telah ditetapkan
keseksaannya tetapi tidak cukup syarat bagi mengenakan keseksaan itu.
KESALAHAN YANG TERMASUK DI BAWAH KATEGORI TA'ZIR.
Kesalahan-kesalahan yang termasuk di bawah kategori ta'zir ialah sebagaimana berikut:
Kesalahan-kesalahan hudud dan qisas yang tidak cukup bukti untuk dikenakan hukuman hudud dan qisas.
Kesalahan-kesalahan khalwat, mencuri yang tidak cukup nisab, lesbian dan sebagainya.
Perbuatan-perbuatan
yang boleh mengganggu ketenteraman awam seperti mengumpat, berjudi,
rasuah, mengedar dan penyalahgunaan dadah.
HUKUMAN BAGI KESALAHAN TA'ZIR
Hukuman
ta'zir diserahkan kepada budi bicara hakim supaya hukuman tersebut
memberi pengajaran supaya penjenayah serik untuk melakukan semula.
Antara hukuman-hukuman yang boleh dikenakan kepada pesalah adalah
sebagaimana berikut:
a. Nasihat
Menasihati orang yang melakukan kesalahan kecil bagi pertama kali agar ia tidak mengulangi lagi pada masa akan datang.
b. Teguran
Teguran
rasmi yang dilakukan oleh hakim dengan mengeluarkan ucapan-ucapan atau
melakukan sesuatu tindakan tertentu agar orang yang melakukan kesalahan
akan berusaha memperbaiki dirinya.
c. Ancaman
Mengancam orang yang bersalah agar tidak mengulangi kesalahannya di atas sebab takut dikenakan hukuman.
d. Pemulauan
Hukuman
pemulauan dikenakan kepada pesalah agar ia berasa tersepit sekiranya ia
berterusan atau mengulangi kesalahannya lantaran tidak dapat
bermuamalat dengan orang lain dalam masyarakat.
e. Pengisytiharan Umum
Membuat pengistiharan kepada umum terhadap kesalahan penjenayah supaya penjenayah berasa malu dan tertekan.
f. Denda dan merampas harta
Mengenakan denda dalam bentuk wang dan sebagainya atau merampas harta bendanya.
g. Penjara
Mengenakan hukuman penjara dalam tempoh tertentu mengikut realiti semasa.
h. Sebat
Mengenakan hukuman sebat kepada penjenayah dengan jumlah sebatan yang tertentu.
i. Buang daerah
Mengenakan hukuman buang daerah supaya pesalah rasa tertekan, mengalami kesukaran, kesusahan dan terpisah dari kaum keluarga
j. Bunuh
Dibenarkan oleh syara' bagi menjaga kemaslahatan awam jika difikirkan sesuai
HIKMAH PERLAKSANAAN HUKUMAN JENAYAH ISLAM
Melindungi masyarakat daripada bahaya jenayah dan mencegah sebelum berlaku.
Memperbaiki penjenayah dan memperbetulkan penyelewengan.
Membersihkan dosa penjenayah, mendidiknya dan menyelamatkannya daripada azab akhirat.
Disusun Oleh:
Hj. Khairuddin bin Haiyon
PP Bahagian Dakwah
(Unit Penerangan dan Penerbitan)JAIS
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete